Traditionelt set er lastbiler omkring 25 meter lange. Men regeringen har, med transportminister Thomas Danielsen i front, nu fået igangsat en forsøgsordning, som gør det muligt at køre med ekstra-lange lastbiler – såkaldte dobbelttrailere – på op til 34 meter. De nye regler trådte i kraft pr. 1. januar 2024.

Vi skal udnytte veje bedst muligt, og derfor åbner vi for at kunne køre ekstra-lange lastbiler der, hvor vejene tillader det. Når en enkelt lastbil kan fragte mere, giver det både mindre CO2 og færre køretøjer på vejene, og er altså både en gevinst for klimaet og for trængslen, sagde transportminister Thomas Danielsen i en pressemeddelelse i forbindelse med lovforslaget.


Og det vækker begejstring i branchen, der allerede har taget mange initiativer for at sænke CO2-udledningen. Det gælder også hos Danmarks største leasingselskab, hvor Dennis Thodsen Bodin, chef for Nordania Leasing, byder de nye regler velkomne.

Det er netop sådan nogle tiltag, der nu skal til for at reducere yderligere på transportområdet. De elektriske lastbiler vinder ind på nogle områder, men den tunge transport på tværs af landet er uhyre vigtig, og her kan de elektriske biler ikke for alvor gøre sig gældende endnu. Men når vores kunder nu kan koble en ekstra-lang trailer på lastbilen, giver det en markant CO2-reduktion pr. palle,” siger Dennis Thodsen Bodin og uddyber:

”Store virksomheder skal snart rapportere udledningen på hele værdikæden, og her kan fragten være en tung post i CO2-regnskabet. Dét kan vi nu være med til at rykke i en positiv retning gennem nye og større trailere, som er til gavn for hele værdikæden på den lidt længere bane.”

Her må de ekstra-lange lastbiler køre: Nu på endnu længere strækninger
I forbindelse med forsøgsordningen er det nødvendigt at lave mindre tilpasninger af de statsveje, hvor de ekstra-lange lastbiler må køre. Der oprettes såkaldte omkoblings-pladser i hver ende af strækningen, så der er plads til at skille de lange lastbiler ad eller samle dem, inden de kan køre videre på det øvrige vejnet. Disse forventes færdige primo sommeren 2025.

Der er afsat yderligere midler til to ekstra omkoblingspladser, som ligeledes skulle komme i spil i fremtiden; en ved Odense og en i Trekantsområdet.

Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads til dobbelttrailerne. Vi skal også sikre de fysiske rammer, så det rent faktisk er muligt og sikkert at køre med så lange lastbiler på danske veje. Vi er derfor i gang med at oprette omkoblings-pladser, så der er god plads til, at dobbelttrailere kan køre ud på forsøgsvejnettet, siger ministeren.

Det er på de knap 300 kilometer motorvej på E45 og E20 mellem Aarhus og Høje Taastrup, at man i de kommende 5 år vil kunne køre med de ekstra-lange lastbiler i Danmark.



Nabosamarbejde er nu en realitet

I marts 2024 kom der også en samarbejdsaftale i stand med vores svenske naboer, hvilket betyder, at dobbelttrailere fremover kan krydse Øresundsbroen og fortsætte deres færd på det svenske motorvejsnet.

Og vælger du at benytte dig af muligheden for at krydse sundet med din dobbelttrailer, så kan du se frem til en noget større strækning at boltre dig på, end det er muligt her i Danmark.

"Svenskerne har over 4.500 kilometer vej, hvor der må køres med dobbelttrailervogntog, og der arbejdes på udvidelse med 500 kilometer vej i 2024. I Danmark har vi cirka 300 kilometer. Kørsel med dobbelttrailervogntog er både mere økonomisk og bedre for klimaet, så jeg håber, at de danske myndigheder også snart vil se på mulighederne for, at vi også kan få udvidet det danske rutenet", udtaler Stefan K. Schou, administrerende direktør for vognmandsorganisationen ITD, til Lastbil Magasinet.

Fakta om ekstra-lange lastbiler i Danmark

  • Forsøget med dobbelttrailere trådte i kraft den 1. januar 2024.
  • De ekstra-lange lastbiler må køre på strækningen mellem Aarhus og Høje Taastrup.
  • Forsøgsordningen vil løbe i fem år efterfulgt af en evaluering.
  • Siden marts 2024 har det også været muligt at krydse Øresundsbroen, hvor Sverige har mere end 4.500 kilometer motorvej godkendt til dobbelttrailere.

I Nordania Leasing følgevi udviklingen tæt og holder dig opdateret med alle relevante oplysninger. Hvis du er interesseret i at udforske leasingmuligheder i forbindelse med den nye forsøgsordning, er vores team af rådgivere altid klar til at hjælpe.

Bliv kontaktet af en rådgiver

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.

Tilmeld dig her