Hvordan beskytter din bil dig i tilfælde af en ulykke? Det forsøger ingeniørerne hos Euro NCAP at svare på, når de hvert år tester de fleste nye biler på markedet i Europa. Og nu har instituttet offentliggjort årets sidste resultater.

Forud for vurderingen går et omfattende testarbejde med voldsomme tests af bilernes evne til at beskytte både fører og passagerer i bilen i tilfælde af en række forskellige kollisioner. Også bløde trafikanters sikkerhed vurderes, ligesom bilens evne til at undgå ulykker gennem sikkerheds- og assistentsystemer spiller en væsentlig rolle i bedømmelsen af bilernes sikkerhed.

Kinesiske biler med imponerende sikkerhed

Med rekordmange nye bilmærker fra Kina, der er lanceret på det europæiske – og i de fleste tilfælde også danske – marked, er det ikke overraskende, at mange af dem har været en tur gennem møllen hos Euro NCAP. Men hvad måske overrasker nogle er, at de kinesiske bilproducenter i flere tilfælde overgår resultaterne fra mere etablerede spillere på markedet.

 

Topscoreren i år blev nemlig ET5-modellen fra Nio, der med et mulehår sneg sig foran Årets Firmabil i Danmark, Volkswagen ID.7. Den mest sikre bil i Europa 2023 kommer altså fra Kina. Også BYD gør flot figur med hele 3 modeller i top-10, hvor alle de testede biler er tildelt maksimale 5 stjerner.

Mercedes EQE SUV opnår med sin 6.-plads altså også en samlet topkarakter på 5 stjerner, og så skiller den sig ud ved at være den bil, der bedst beskytter de små passagerer på bagsædet.

Stor konkurrence: ”Ingen har råd til at blive efterladt”

Sikkerhed er ikke noget, der bliver taget let på. Hverken hos myndigheder, interesseorganisationer eller hos den enkelte bilkøber. Derfor er det afgørende for alle bilproducenterne at være med helt fremme i udviklingen af nye teknologier og funktioner, der kan højne sikkerheden i bilerne og i trafikken. Det mener Martin Thorsted, der er bilekspert hos Nordania Leasing:

"Der er ingen producenter, der har råd til at blive efterladt på perronen, når det kommer til sikkerhed, og derfor er der i mange år blevet investeret massivt på området. De nye kinesiske mærker er kommet godt fra start med imponerende resultater, så de lever fuldt ud op til de forventninger, som europæiske bilkøbere har", mener Martin Thorsted, der ser frem til de næste skridt på området.

"Teknologien udvikler sig hurtigt, og i de kommende år vil vi se nye vigtige kvantespring. Men som bilister må vi ikke bare læne os tilbage og overlade ansvaret til producenterne. Vi har stadig det primære ansvar for at køre ansvarligt med fuld opmærksomhed på den trafik, vi er en del af"

Blandt de nye teknologier, der er på vej, ses blandt andet systemer, der skal forhindre at børn efterlades i biler, der ender med at overophede i solen, hvilket i værste fald kan koste menneskeliv. Både Dolphin- og Seal-modellerne fra BYD har allerede et alarmsystem indbygget til at forhindre netop dette.

Du kan herunder se de overordnede resultater, mens du på Euro NCAPs hjemmeside kan dykke ned i de mere detaljerede resultater for hver enkelt bil.

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.

Tilmeld dig her