Udover at være en af Danmarks førende dagligvarekæder, der er kendt for at tilbyde kvalitetsprodukter til lave priser, er REMA 1000 også en stor frontløber inden for bæredygtighed. De har længe haft et skarpt fokus på at integrere mere bæredygtighed i hele værdikæden foruden en stærk holdning til de varer de fører i butikkerne.

For flere år siden fravalgte de bl.a. at samarbejde med de leverandører, som fik fløjet varer hjem. Og så er emballagen på deres vaskemiddel bl.a. lavet af husholdningsindsamlet plast, der kommer fra danskernes egne skraldespande.

Hjælper danskerne til mere bæredygtighed

REMA 1000 er en travl virksomhed, hvor der døgnet rundt arbejdes for at skaffe friske varer hjem og ud til de mere 375 butikker fordelt rundt i Danmark. De tager bæredygtighed og ansvarlighed meget seriøst og kalder, ikke uden grund, deres arbejde for discount med holdning.



De har til gengæld ikke så travlt med at kalde sig for bæredygtige, men holder derimod fokus på at hjælpe deres kunder med at forbruge mere bæredygtigt, og gør en dyd ud af at bekæmpe madspild i danskernes forbrug af dagligvarer.

Leasing og en snarlig km-afgift gjorde valget lettere

Fra årsskiftet 2025 indføres den danske kilometerafgift, som er en vejafgift på lastbiler baseret på antal kørte kilometer og mængde af CO2 udledning. Ellastbiler vil komme til at betale den laveste afgift. Læs om kilometerafgiften her.

Transport og logistik hænger uløseligt sammen med REMA 1000. Beslutningen om at investere i en ellastbiler var derfor ikke fjern, og da den omdiskuterede lov om kilometerafgift blev en realitet, gjorde det tilvalget om de elektriske lastbiler endnu lettere.

Og muligheden for at lease lastbilerne, så virksomhedslikviditeten ikke blev påvirket, gjorde det endelige udfald. De elektriske lastbiler er fortsat en dobbelt så stor investering sammenlignet med konventionelle lastbiler, så REMA 1000s transportchef Kenneth Veng Jespersen forstår godt, hvorfor alle ikke bare kaster sig ud i det:

"For os var det en stor fordel, at vi kunne lease lastbilerne. Det ville have været en enorm udskrivning til 30 fabriksnye lastbiler, så vi var glade for, at Danske Bank og Nordania Leasing var med på et samarbejde."

REMA 1000 vil gerne gøre en reel forskel for miljøet og med ambitiøse mål, der skal nås i 2023, virkede det da også oplagt at vælge ellastbiler, fortæller Kenneth Veng Jespersen:

”Ellastbilerne kan køre omkring 2-300 kilometer på en enkelt opladning, og det passer perfekt ift. vores logistikplan og lokation. Vi har base i Horsens, og tager man en passer, og tegner en cirkel om Horsens, så når vi rigtig bredt i Jylland.”



Kenneth Veng Jespersen håber desuden, at flere virksomheder kan bruge REMA 1000 som inspiration, så der kan komme endnu flere elektriske lastbiler ud på vejene. At beslutningen om de 30 eldrevne lastbiler delvist kom i kølvandet på den omdiskuterede kilometerafgift, kan muligvis også skubbe til flere andre virksomheder, så de også investerer i ellastbiler. REMA 1000 forventer, at omkring 20% af deres ruter vil være eldrevne i 2025.

”Vi har heldigvis haft Danske Bank og Nordania Leasing med os hele vejen, og de har støttet godt op om vores plan.”

Et bank- og leasingsamarbejde der går år tilbage

De elektriske lastbiler, som allerede nu kan spottes på vejene, er leaset gennem Nordania Leasing. REMA 1000’s samarbejde med Nordania og Danske Bank går langt tilbage, og det letter altid både arbejdsgange og samarbejde, når der er en god historik.

Carsten Fisker, Business Area Manager i Nordania Leasing, glæder sig over samarbejdet og ser meget positivt på REMA 1000-casen, som han håber, vil danne præcedens, så endnu flere virksomheder vælger ellastbiler:

”Vi er utrolig glade for det gode samarbejde, vi har opbygget med REMA 1000 og støtter 100% op om den ihærdige indsats, de lægger for dagen med deres omstilling. Vi har heldigvis set en fornuftig stigning i de elektriske lastbiler i 2023 – en trend, vi håber, vil fortsætte ind i 2024.”

Mange butikker udstyret med solcelleanlæg 

I samarbejde med deres søsterselskabet Uno-X, har REMA 1000 valgt selv at investere i en ladeinfrastruktur til de elektriske lastbiler, som blandt andet skal køre på strøm fra de mange solceller, der er på taget af deres kæmpe distributionscenteret i Horsens. Lige nu er der planer om at opstille en ladepark ved distributionscentret, som skal oplade de mange lastbiler, og den skal blandt andet køre på strøm fra solcelleenergi.

REMA 1000 har faktisk allerede mere end 20.000 kvm solcelleanlæg. Og endnu flere kvadratmeter vil komme til i 2024. De energibesparende tiltag er også at finde mange steder i butikkerne, hvor blandt andet energioptimerede køleanlæg er installeret for at reducere forbruget i alle køle- og frysediske.

”I 2018 valgte vi at få skiftet vores dieselkøletrailere ud med nye CryoTech-trailere, der anvender CO2 som kølemiddel. 110 ud af 120 trailere er nu udskiftede, og dette svarer til at 91 % af vores køletrailere på vejene er klimavenlige," udtaler Kenneth Veng Jespersen.

Det er bevidstheden om, at der hver dag bruges strøm og brændsel, når der skal leveres varer og butikkerne holder åbent, der har gjort at REMA 1000 har sat bæredygtighed øverst på agendaen, og der arbejdes hele tiden på at finde løsninger til en smartere transport samt færre og mere effektive energikilder til alle butikkerne.

Er leasing interessant for jer?
Har du brug for en hjælpende hånd eller rådgivning omkring dine leasingmuligheder, er du altid velkommen til at tage os med på råd.

Vores erfarne rådgivere sidder klar til at hjælpe, hvad end du ønsker information, branche-specifik vejledning eller et uforpligtende tilbud.

Bliv kontaktet af en rådgiver

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.

Tilmeld dig her